Komunitně vedený místní rozvoj (CLLD) je využit v územích působnosti místních akčních skupin (MAS). Jedná se o venkovské oblasti tvořené územími obcí s méně než 25 000 obyvateli. Seznam MAS je uveden na webových stránkách Národní sítě Místních akčních skupin. CLLD je řízen místními akčními skupinami. Tyto skupiny tvoří zástupci veřejných i soukromých subjektů, kteří zastupují různé subregionální socioekonomické zájmy. Na rozhodovací úrovni v těchto skupinách nemají většinu ani veřejné orgány (definované podle vnitrostátních předpisů), ani žádná jednotlivá zájmová skupina. CLLD se uskutečňuje na základě strategií jednotlivých MAS, tzv. strategií CLLD. Tyto strategie jsou navržené s ohledem na specifické potřeby a potenciál daného subregionu. Zahrnují inovativní prvky v místních podmínkách, podporují vytváření sítí a případně i spolupráci.
Integrované územní investice (ITI) se uskutečňují v období 2021-2027 v Pražské, Ostravské a Brněnské metropolitní oblasti a v Ústecko-chomutovské, Olomoucké, Hradecko-pardubické, Plzeňské, Liberecko-jablonecké, Českobudějovické, Karlovarské, Zlínské, Mladoboleslavské a Jihlavské aglomeraci. ITI jsou nástrojem pro podporu integrovaného územního rozvoje v souladu s nařízeními EU. Nástroj ITI je v ČR implementován v metropolitních oblastech/aglomeracích, čímž dochází ke zdůraznění role metropolitních oblastí/aglomerací, které jsou vnímány jako póly růstu a rozvoje území. Uplatnění integrovaného přístupu k využití fondů EU prostřednictvím ITI je realizováno na základě schválené integrované územní strategie.
Pro každý integrovaný nástroj (IN) zpracovává jeho nositel integrovanou územní strategii ITI nebo integrovanou strategii CLLD (dále pro obě varianty jen „ISg“) a na základě analýzy území stanoví oblasti, které budou podporovány prostřednictvím fondů EU nebo dalších zdrojů. V integrované strategii je uvedeno přesné vymezení území, pro které je zpracována. Prostřednictvím integrovaného nástroje není možné z IROP podpořit projekty nebo jejich části realizované mimo území vymezené v integrované strategii.
Integrované projekty mohou být podpořeny pouze prostřednictvím ISg, které schválily řídicí orgány programů, z nichž mají být financovány. V každé ISg je vyčleněna alokace na podporu integrovaných projektů z příslušného programu.
Integrované projekty se předkládají do výzev ŘO pro integrované projekty. Integrované projekty musí, kromě požadavků uvedených ve výzvě ŘO IROP, být v souladu s ISg. Žadatel o podporu integrovaného projektu zpracuje nejdříve projektový záměr, ke kterému vydá nositel ITI / MAS Vyjádření o jeho souladu s ISg. Kladné vyjádření je povinnou přílohou žádosti o podporu integrovaného projektu. Jeho vzor je přílohou Specifických pravidel příslušné výzvy.
Na úrovni nositele ITI je ustaven Řídicí výbor metropolitní oblasti/aglomerace ITI (ŘV MO/A), který dohlíží na vývoj a naplňování ISg, posuzuje předložené projektové záměry a vydává Vyjádření o jejich souladu/nesouladu s ISg. Dále jsou zřízeny tematicky zaměřené pracovní skupiny ŘV MO/A, kde jsou projektové záměry projednávány a případně následně doporučeny k předložení ŘV MO/A, který záměry schvaluje.
MAS musí mít povinně vytvořen jeden nejvyšší orgán, kde jsou zastoupeni všichni partneři MAS, a dále volené orgány, které vykonávají odděleně tyto funkce: rozhodovací, výběrovou a kontrolní (volené povinné orgány MAS). Povinné orgány dle jejich kompetencí dohlížejí na vývoj a naplňování ISg, posuzují předložené projektové záměry a vydávají Vyjádření o jejich souladu/nesouladu s ISg.