Změny v IROP 2021-2027
Výzvy
Všechny výzvy v IROP jsou průběžné – jedná se o nesoutěžní výzvy, projekty se nebodují – tzn. hodnocení probíhá průběžně ihned po ručním podání žádosti o podporu, hodnotí se splnění nastaveného standardu.
Integrované nástroje
U integrovaných nástrojů nebudou vyhlašovány integrované podvýzvy – tzn. žadatelé podávají žádosti přímo do výzev ŘO IROP pro integrované projekty po kladném vyjádření MAS/ITI.
Hodnocení v integrovaných výzvách
Zjednodušení hodnocení v integrovaných výzvách – veškeré žádosti o podporu se budou hodnotit pouze na Centru pro regionální rozvoj (dále jen Centrum). MAS a ITI nehodnotí žádné žádosti o podporu, pouze vydávají vyjádření o souladu projektového záměru s integrovanou strategií.
Konzultační servis Centra
Byl zřízen
Konzultační servis Centra, ve kterém probíhá komunikace mezi budoucími žadateli o podporu (zpracovateli žádostí o podporu) a Centrem k projektům ve fázi před předložením žádosti o podporu. Po předložení žádosti o podporu probíhá komunikace k projektu již s přirazeným manažerem projektu, který slouží jako kontaktní osoba pro žadatele/ příjemce.
MS 2021+
Postup pro podání žádosti o podporu v MS2021+ a Příručka pro práci v MS2021+ již nebudou součástí Specifických pravidel pro žadatele a příjemce, budou umístěny na
dokumenty IROP 2021-2027.
Registrace uživatele v MS 2021+
Registrace uživatele probíhá nově přes Národní identitní autoritu (více vizte kap. 1.2 Postup pro podání žádosti o podporu v MS2021+).
Kategorie regionů
Zavedení tří kategorií regionů – maximální míra spolufinancování z EU fondů pro méně rozvinuté regiony je 85 %, pro přechodové regiony – 70 %, pro rozvinutější regiony – 40 %.
Zjednodušené metody vykazování
V některých výzvách budou zavedeny Zjednodušené metody vykazování, půjde o tzv. paušální sazbu ve výši 7 %. Více vizte kap. 7.2.3 Obecných pravidel pro žadatele a příjemce (dále jen Obecná pravidla).
Poskytnuté údaje veřejné správě
V souladu se zákonem č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby a o změně některých zákonů, nepožadujeme po žadatelích předložení již jednou veřejné správě poskytnutých údajů - jedná se např. o výpis z Obchodního rejstříku, výpis z katastru nemovitostí, výpis z Živnostenského rejstříku, výpis z Evidence skutečných majitelů atd.
eCBA a sledování příjmů v projektu
Byla zrušena povinnost předkládat eCBA a sledovat příjmy v projektu.
Nevyčerpané prostředky
Nevyčerpané prostředky se mezi sledovanými obdobími (dříve etapy projektu, více vizte kap. 4.3 Obecných pravidel) přesouvají automaticky, příjemce nemusí o převod žádat prostřednictvím žádosti o změnu.
Lhůty pro splnění
Lhůty pro splnění většiny povinností jsou navázány na datum doručení dokumentu či depeše žadateli/příjemci. Za okamžik doručení se považuje přihlášení jakéhokoli uživatele do MS2021+ s přístupem na daný projekt. Pokud se do MS2021+ nikdo z uživatelů s přístupem na projekt nepřihlásí do 10 kalendářních dnů od data odeslání, považují se dokument/depeše za doručené (více vizte kap. 1.6 Obecných pravidel).
Kontrola formálních náležitostí a přijatelnosti
U kontroly formálních náležitostí a přijatelnosti bude v případě potřeby po dvou výzvách k doplnění žádosti o podporu vyzýváno ještě k opravě zjevných formálních chyb (více vizte kap. 3.3.3 Obecných pravidel).
Kontrola podniku v obtížích a skutečného majitele apod.
Kontrola podniku v obtížích a skutečného majitele, kontroly veřejných zakázek, žádostí o platbu, zpráv o realizaci a zpráv o udržitelnosti budou probíhat na vzorku (více vizte kap. 16 Obecných pravidel).
Žádost o přezkum
Žadatel může podat žádost o přezkum nejen proti výsledku hodnocení, ale i proti výběru projektů. Lze podat i opakovanou žádost o přezkum (více vizte kap. 3.4 Obecných pravidel).
Chyby v žádosti o podporu
V případě odhalení chyb bránících vydání Právního aktu je před jeho vydáním žadateli vrácena žádost o podporu k úpravě.
Změny v projektu
Úprava systému oznamování změn v projektu – pouze některé změny v projektu musí být oznámeny prostřednictvím žádosti o změnu, u ostatních změn je dostatečné informování o jejich uskutečnění v monitorovacích zprávách (více vizte kap. 12.1 Obecných pravidel).