IROP podpořil opravu parní lokomotivy Ušatá
17.5.2022
Integrovaný regionální operační program (IROP), který spravuje Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, podpoří restaurování kolejové parní lokomotivy díky dotační podpoře z Evropské unie ve výši 23 mil. korun. Na rekonstrukci parní lokomotivy 464.102 „Ušatá“ upozornila tisková konference Národního technického muzea (NTM) ve čtvrtek 12. 5. 2022, která se konala v prostorách bývalého lokomotivního depa v sousedství Masarykova nádraží v Praze.
Mašina „Ušatá“ tak na čas upustí páru a bude svěřena do opravy v Letohradu. Generální oprava bude probíhat do roku 2023. Renovace spočívá v několika krocích, nejdříve bude vyjmut parní kotel, který poputuje na obnovu do Kolína, drobné díly parního stroje se naopak přesunou do opravných dílen v Žamberku. Finální oprava bude dokončená v technologických dílnách v Letohradu. Předmětem podpořeného projektu Restaurování kolejových vozidel ze sbírky Železničního muzea NTM z IROP není pouze „Ušatá“, celkem projdou renovací 3 parní lokomotivy. Opravy již probíhají u lokomotiv 210.001 „Serenyi“ a 411.019 „Conrad Vorlauf“, 464.102 „Ušatá“ do opravné dílny odjíždí jako poslední. U všech 3 strojů byl velmi špatný technický stav, který znemožňoval jejich prezentaci veřejnosti.
Historické lokomotivy najdou po renovaci své místo v Železničním depozitáři NTM v Chomutově. V budoucnu je pak čeká přejezd do plánovaného Muzea železnice a elektrotechniky NTM, kde se stanou plně provozním exponátem a budou i k vidění v čele historických vlaků na českých tratích. Oficiální otevření nového muzea je avizováno na podzim roku 2028 ke 110. výročí vzniku Československé republiky a 120. výročí založení NTM v Praze.
Oblast kulturní dědictví bude podpořena i v IROP pro programové období 2021-2027, pro tuto oblast je stanovena alokace 8,8 mld. korun. Vyhlášení prvních výzev je možné očekávat na podzim 2022.