IROP poskytl od roku 2014 celkem 163,9 mld. korun na 12 688 projektů v České republice. Většina schválených projektů byla fyzicky dokončena (10 370 projektů) nebo probíhá jejich realizace a proplácení z evropských fondů (2 344 projektů). V procesu od podání do schválení, tedy v hodnocení, je jen malá část projektů (460).
Nejvyšší objem podpory z IROP byl ve specifickém cíli (SC) 1.1 Silnice s finančním balíčkem 31,9 mld. Kč, následuje program pomoci v koronavirové pandemii SC 6.1 REACT-EU s 29 mld. Kč. Pomyslné třetí místo patří SC 2.4 Vzdělávání se 21,6 mld. KČ a bramborovou medaili má SC 1.2 Doprava s 16 mld. Kč.
Nejvyšší průměrná podpora na jeden projekt byla ve specifickém cíli (SC) 1.1 Silnice se 65,3 mil. Kč, dále v SC 2.3 Zdravotnictví se 56,4 mil. Kč a v SC 3.1 Kultura, kde je průměr 54 mil. Kč.
Nejvíce úspěšných projektů se realizuje na území Moravskoslezského kraje, kde je celkem 1 671 projektů. Na druhém místě je Středočeský kraj s 1 512 projekty a třetí příčku obsadil Jihomoravský kraj s 1 250 projekty. Jsou to takové projekty, které dosáhly podpory přislíbené právním aktem a buď se ještě realizují, nebo už jsou dokončeny. Míra úspěšnosti projektů se mezi jednotlivými kraji výrazně neliší. Nejvyšší míra úspěšnosti je v Plzeňském kraji, kde dosahuje 79,1 %. Následuje Královéhradecký kraj s 78,5 % a Zlínský kraj se 77,9 %.
Ve zmíněném Plzeňském kraji byl letos dokončen historicky největší projekt, na kterém se IROP podílel. Nově vybudovaný Západní okruh Plzně propojuje Bory, Skvrňany, Křimice, Radčice a Severní předměstí. Slavnostně byl otevřen 19. února 2023. Projekt pomohl snížit dopravní zatížení jádra města. Dotace na stavbu obchvatu z Evropského fondu pro regionální rozvoj činila přes 1,5 miliardy korun, Město Plzeň přispělo 305 miliony. Částka byla určena mj. na výstavbu nových místních komunikací včetně mostních konstrukcí a příslušenství, jako jsou protihlukové stěny, odvodnění, veřejné osvětlení či biokoridor.
Z dopravních modelů, které má město k dispozici, vyplývá, že nový úsek Západního okruhu by mělo po zprovoznění využívat zhruba jedenáct tisíc aut denně. Západní okruh je dlouhý 3,5 km. Co do rozsahu se jedná o velmi náročnou dopravní stavbou.
Kolegové z plzeňského Centra pro regionální rozvoj zúřadovali a zkontrolovali několik tisíc stran dokumentace u tohoto projektu. Je na místě upřímně poděkovat všem zaměstnancům Centra pro regionální rozvoj České republiky za spolupráci a nasazení.
Pro IROP byl rok 2022 plný výzev, kde se začalo potkávat staré programové období s novým programovým obdobím 2021 – 2027. Do finiše míří období 2014 – 2020 a zároveň úspěšně vypálilo ze startu nové období 2021 – 2027. Cílem je, aby podpořené projekty mohly co nejdříve přinášet efekt v území. Proto se pracovníci IROP řídí heslem: Co můžeš udělat dnes, neodkládej na zítřek.
Factsheet - Stav IROP 2014–2020