Integrovaný regionální operační program (IROP) podporuje budování a modernizaci odborných učeben základních a středních škol již od programového období 2014–2020, během něhož podpořil 1 825 projektů v oblasti vzdělávání v celkové hodnotě 21,63 miliardy korun z Evropského fondu pro regionální rozvoj (EFRR). Na tuto podporu navazuje i aktuální období IROP 2021–2027, které se zaměřuje zejména na zlepšení podmínek pro výuku přírodovědných a technických oborů, jazyků a práce s digitálními technologiemi. Podpora směřuje k budování a vybavení odborných učeben, zabezpečení a zkvalitnění konektivity škol, zajištění bezbariérovosti a vytvoření kvalitního zázemí pro pedagogické pracovníky. Cílem je zvýšit kvalitu a dostupnost vzdělávání napříč Českou republikou.
„
Podpora odborného vzdělávání je jednou z dlouhodobých priorit IROP. Navazujeme na úspěchy z minulého období a pokračujeme v modernizaci škol tak, aby odpovídaly budoucím potřebám trhu práce a byly přístupné všem žákům,“ uvedl ředitel Řídicího orgánu IROP Rostislav Mazal.
Chemická laboratoř a přírodovědná učebna ve Svitavách
Nové učebny, které propojují teorii s praxí a zvyšují kvalitu vzdělávání v přírodovědných oborech, získala Základní škola Felberova ve Svitavách. Evropské fondy poskytly na výstavbu přírodovědné učebny a chemické laboratoře 2,6 mil. korun.
Nové vybavení je navrženo tak, aby co nejlépe přiblížilo široké spektrum přírodních věd. Disponuje například sbírkou minerálů a hornin, modely sluneční soustavy a glóby pro výuku astronomie, vycpanými živočichy nebo modelem lidského těla.
„Výjimečností učebny jsou terária s živými želvami a leguány, které slouží nejen k pozorování a péči, ale také k budování vztahů žáků k živé přírodě a ekologii,“ uvedla ředitelka školy Jana Pazderová.
Moderní prostředí s kvalitním vybavení tak motivuje děti k hlubšímu zájmu o studium. Důkazem jsou jejich úspěchy v přírodovědných soutěžích, či na olympiádách.
„Vzpomínáme si hlavně na nadšení žáků při prvním vstupu do nových prostor. Jejich reakce a zvědavost byla nejlepším potvrzením, že projekt měl smysl. Naším cílem je být školou, která nejen drží krok s dobou, ale také inspiruje ostatní,“ dodala Jana Pazderová.
Moderní učebny pro Mariánské Lázně
Jezdecká akademie se dočkala rozvoje své vzdělávací infrastruktury, a to formou vestavby do jezdecké haly, která propojuje teoretickou výuky s praktickým výcvikem koní. Projekt podpořil IROP a to 10, 5 mil. korun z EFRR. Součástí úprav je 5 nových učeben vybavených dataprojektory a počítači. „
Žáci, učitelé, ale i lektoři jsou z nových prostor nadšeni a pochvalují si vybavenost učeben a propojení s praxí. V průběhu posledních školních roků se ukázalo, jak moc jsou digitální technologie pro žáky a frekventanty Jezdecké akademie důležité,“ prozradila ředitelka školy Martina Klánová.
Učebny neslouží pouze žákům akademie, ale o víkendech se zde mohou vzdělávat i dospělí. Škola funguje jako akreditované středisko, které každoročně vede kurzy jezdectví.
„Realizace projektu byla velmi náročná činnost spojena se zajištěním veškeré dokumentace a samotnou realizací stavby. Výsledek však stojí za to a již šestým rokem je škola plně využívána a obdivována nově příchozími žáky i návštěvníky školy,“ uvedla Martina Klánová.
Přírodovědné centrum v Havlíčkově Brodě
Základní škola Nuselská se stala centrem moderní výuky přírodních věd. Nabízí nové přírodovědné centrum, planetárium a inovativní učebny, které patří k nejmodernějším v okrese. IROP přispěl na projekt částkou 55 milionů korun z EFRR. Díky této podpoře škola vybavila učebny a další prostory moderními technologiemi, jako jsou 2D/3D projekce nebo sférické plátno (obdoba planetária), a doplnila je také o skleník a střešní zahradu.
„Centrum nabízí programy nejen pro školy, ale i pro širokou veřejnost. Součástí nabídky jsou také zájmové kroužky, jako je Astroklub, a prostory jsou využívány i během příměstských táborů. “ sdělila vedoucí oddělení řízení projektů města Marie Kudrnová.
Škola díky modernímu vybavení a interaktivnímu přístupu výuky registruje vyšší zájem o přírodní vědy. To se odráží i na oblíbenosti Astroklubu.
„Důkazem spokojenosti je i to, že se školy a žáci na programy v přírodovědném centru pravidelně vracejí. Velkou připravovanou novinkou je nový film pro menší děti, který bude možné vidět v planetáriu od června,“ doplnila Marie Kudrnová.