Pěší lávka přes řeku Olešnou
Palkovice v Moravskoslezském kraji se pyšní novým přechodem přes řeku Olešnou. Sto let starou a nebezpečnou lávku nahradil nový chodník, který zvýšil bezpečnost dopravy i obyvatel obce.
„Nechtěli jsme navrhnout jen pěší lávku, ale také veřejný prostor nad řekou. Místo pro setkávání lidí, pro odpočinek a místo s výhledem na okolí,“ sdělil architekt projektu Kamil Mrva.
Nová lávka je bezbariérová a umožňuje tím pohodlný pohyb osobám s omezenou schopností pohybu a orientace. Díky ní již nehrozí střet obyvatel s autem.
„Její architektonické ztvárnění je unikátní, svým zábradlím nenarušuje pohledy na okolí či řeku. Lávka byla také oceněna v soutěži Stavba roku Moravskoslezského kraje 2018, kde získala čestné uznání,“ uvedl místostarosta obce David Kula. Na pěší lávku putovala podpora, která činila přes 1,8 milionu korun z EFRR.
Cyklovýlety okolo Rozkoše
Pro obyvatele Českoskalicka je důležité nezatěžovat životní prostředí. Z tohoto důvodu se za pomoci více než 10 milionové podpory z EFRR vybudovala síť cyklistických úseků okolo nádrže Rozkoš. Umístění v trojúhelníku měst Česká Skalice, Náchod a Nové Město nad Metují vybízí k využívání pro každodenní dojížďku. Kromě místních se nyní během svých cyklovýletů mohou kochat atraktivní krajinou „Východočeského moře“ také turisté.
„Nejvíce pyšní jsme na možnost poznávání okolí vodní nádrže Rozkoš na kole, v přírodě a hlavně bezpečně,“ uvedla starostka České Skalice Zuzana Jungwirthová.
Cyklodoprava je jedním z pilířů udržitelného růstu a kvality života v naší zemi, a proto IROP v období 2014-2020 pomohl vybudovat celkem 346 kilometrů nových cyklostezek a cyklotras. Okruhy okolo Rozkoše navštěvuje ročně sto tisíc návštěvníků. Na některé nedokončené úseky se již obyvatelé regionu nemohou dočkat.
„Ozývají se nám rodiny s dětmi, a ty se moc těší, až budou moci bezpečně vyjet na celou cyklostezku,“ dodala Zuzana Jungwirthová.
Rekonstrukce mostu Lysá nad Labem
Důležitá dopravní tepna v Lysé nad Labem je denně zatížená více než devíti a půl tisíci vozidly. Za získané peníze se podařilo zrekonstruovat most přes železniční tratě na silnici, která zároveň propojuje dálnice D10 a D11.
„Tento most je spojnicí mezi městskou částí Litol a Lysou nad Labem a má obrovský význam pro celý dopravní uzel v této lokalitě. Jeho rekonstrukce byla velmi nákladná, a pro její realizaci byla podpora z IROP velmi důležitá,“ sdělila za odbor dopravy úřadu Středočeského kraje Vladimíra Stehlíková. Tento dopravní projekt získal podporu přes 317 milionů korun z EFRR. Součástí mostu jsou i chodníky a pruhy pro cyklisty, a tak je tato stavba určena pro bezpečný pohyb všech účastníků silničního provozu.
Projekty z IROP zabodovaly: čtyři nominace na Cenu Víta Brandy 2024
Čtyři projekty podpořené z IROP se probojovaly do užší nominace prestižní Ceny Víta Brandy vyhlášené 2. prosince 2024. Tyto projekty ukazují, jak lze efektivně propojit potřebu udržitelné dopravy s bezpečností a komfortem pro chodce i cyklisty.
Bezpečná lávka u Aldisu v Hradci Králové
Lávka u Aldisu spojuje břehy Labe na klíčové městské trase pro pěší a cyklisty. Projekt vytvořil bezpečné podmínky pro každodenní pohyb do práce, škol či za službami, a zároveň proměnil nábřeží na místo, kde mají přednost chodci a cyklisté.
Nová cyklostezka podél Jizery v Mladé Boleslavi
Výstavba nábřežní cyklostezky na levém břehu Jizery zajistila bezpečný přejezd přes řeku a odklonila cyklisty z frekventované ulice Ptácká. Tímto krokem se vytvořily podmínky pro další rozvoj cyklodopravy v regionu, včetně propojení na známou trasu Greenway Jizera.
Propojení Litovle a Uničova cyklostezkou přes Střelice
Nová stezka podél silnice II/449 spojuje města Litovel a Uničov a nabízí bezpečné spojení pro cyklisty, kteří již nemusí riskovat na frekventované silnici. Tento projekt je součástí širšího záměru rozvoje cyklistické infrastruktury v regionu.
Smíšená stezka Lutín–Třebčín
Mezi obcemi Lutín a Třebčín vznikla 1,5 km dlouhá stezka pro cyklisty i chodce, která zahrnuje doprovodnou infrastrukturu jako třeba 20 stojanů na kola. Nová stezka podporuje každodenní mobilitu obyvatel Olomouckého kraje a zlepšuje podmínky pro dojíždění do práce, škol či za službami.
IROP v programovém období 2021-2027 nadále podporuje udržitelnou mobilitu. Ať už ve formě nákupu nízkoemisních a bezemisních vozidel pro veřejnou dopravu, výstavby plnicích a dobíjecích stanic, či realizace komunikací pro pěší a cyklisty. Zároveň usiluje o propojení více druhů osobní dopravy výstavbou přestupních terminálů a parkovacích systémů pro veřejnou dopravu. Otevřené výzvy v IROP 2021-2027 jsou individuální výzvy:
Dále jsou otevřené následující ITI výzvy: