3. 6. 2025
Ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci s Partnerstvím pro městskou mobilitu a dalšími partnery představilo novou metodiku pro plánování bezpečné dopravní infrastruktury pro cyklisty. Dokument vznikl jako součást širší iniciativy Cyklovize 2030 – je jednotným návodem pro samosprávy, který propojuje strategické plánování, územní rozvoj, značení cyklotras i jejich financování. Jádrem projektu je mapový portál, který zachycuje současný stav cyklotras i možný další rozvoj. V současném programovém období evropských fondů míří na infrastrukturu cyklodopravy 6,6 miliardy korun. Další více než 3 miliardy jdou na související terminály pro přestup na veřejnou dopravu nebo parkovací systémy. MMR také podporuje obnovu značení a cyklotras – zahrnovala to mimo jiné letošní dotace 11,7 milionu korun pro Klub českých turistů.
„V Česku máme na 5300 kilometrů dálkových cyklotras a 5000 kilometrů cyklostezek, tento systém včetně značení ale z velké části stále odpovídá počátku tisíciletí, kdy se hledělo hlavně na jeho turistickou funkci. To už dnes nestačí. Naší ambicí je propojit všechny obce s rozšířenou působností bezpečnou sítí dopravních cest vhodných pro cyklisty. Nová metodika přináší konkrétní kroky, jak ji postupně vytvořit. Pomůže identifikovat problémová místa, navrhnout vhodná řešení a efektivně využívat dostupné finanční zdroje,“ uvedl ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek. Metodiku připravilo Partnerství pro městskou mobilitu ve spolupráci s partnery z resortů, krajů, měst i odborné veřejnosti. MMR spolupracovalo především na čtvrté kapitole metodiky, která se vztahuje k územnímu plánování.
Co přináší metodika v praxi?
– Podporu tvorby bezpečné dopravní sítě namísto izolovaných úseků cyklostezek.
– Důraz na provázanost s veřejnou dopravou a každodenní využití.
– Podporu malým obcím, které často nemají prostředky ani kapacity na výstavbu infrastruktury.
– Praktický návod, jak postupovat při plánování, včetně příkladů z praxe.
– Zajištění údržby a značení cyklotras, včetně návrhů na jejich optimalizaci.
– Důraz na děti a začínající cyklisty, kteří potřebují samostatné a bezpečné trasy.
Mapový portál jako srdce plánování
Jedním z klíčových výstupů projektu Cyklovize 2030 je veřejně dostupný mapový portál, ve kterém se zaznamenávají cyklotrasy, cyklostezky, jejich značení a stav. Tento nástroj umožňuje efektivní plánování a koordinaci výstavby, nabízí přehled o problematických úsecích, napojení na veřejnou dopravu a podklady pro úpravy značení tras. Data s identifikovanými problémy a záměry budou na portál směřovat přímo z jednotlivých krajů. Ministerstvo pro místní rozvoj je následně zohlední v rámci svých územně analytických podkladů (ÚAP), které jsou klíčové pro územně plánovací činnosti a další rozvoj sítě cyklotras.
„V Česku zatím chyběl jednotný zdroj dat o cyklostezkách, trasách, jejich značení i dalším plánovaném rozvoji. Mapový portál Cyklovize 2030 jim dá jednotnou strukturu a zveřejní je na jednom místě pro celé území,“ uvedl národní koordinátor cyklistické dopravy Jaroslav Martinek. Součástí portálu jsou také souhrnné informace o možnostech finanční podpory cyklotras z veřejných zdrojů.
Cílem je propojená a bezpečná síť
Metodika klade důraz na dlouhodobou udržitelnost, strategické plánování a především na bezpečnost všech účastníků dopravy. Apeluje na vzájemnou spolupráci obcí, měst, krajů i státu a podporuje použití principů takzvané Good Governance v transparentním, koordinovaném a cílevědomém plánování dopravní infrastruktury. Vzniknout by měla síť cyklistických komunikací, která nebude rozdrobená, ale prováže české regiony do jednoho celku.
„Cyklodoprava není pro mě okrajové téma, ale jeden z pilířů moderní udržitelné mobility, která zvyšuje kvalitu života ve městech i na venkově. Tato metodika společně s mapovým portálem Cyklovize 2030 dává městům a obcím do rukou praktický nástroj, který jim pomůže bezpečně a efektivně investovat do budoucnosti,“ doplnil Kulhánek.
Financování ze státních i evropských zdrojů
V programovém období 2014–2020 podpořil Integrovaný regionální operační program 370 km cyklostezek za 2,8 miliardy korun – nejčastěji se jednalo o budování nových úseků. V aktuálním období 2021–2027 je k dispozici více než dvojnásobek této částky (6,6 miliardy korun). V už podpořených projektech se počítá s výstavbou, modernizací a rekonstrukcí komunikací pro cyklisty v délce 269 kilometrů. Z toho 65 kilometrů už bylo dokončeno.
MMR navíc dlouhodobě podporuje značení cyklotras prostřednictvím národních dotací pro neziskové organizace (např. Klub českých turistů, 11,7 milionu korun v letošním roce) a cykloturistiku zaměřenou na rodiny s dětmi. Agentura CzechTourism a portál
Kudyznudy jsou také součástí kampaně
Tipy naší mámy na kole, která se zaměřuje na bezpečné a krátké trasy vhodné pro rodiny děti. Finální soubor doporučených tras zveřejní Cyklovize 2030 do konce roku.
Ministerstvo pro místní rozvoj bude usilovat o to, aby podpora infrastruktury pro cyklistickou dopravu byla jedním z pilířů podpory multimodální osobní dopravy v rámci unijní kohezní politiky i v programovém období po roce 2027.
Více informací a metodiku ke stažení naleznete na stránkách
www.cyklovize.cz. Součástí je také mapový portál
zde. Metodika je dále k dispozici na stránkách MMR na tomto
odkazu.
Záznam tiskové konference k tomuto tématu můžete shlédnout
zde na Youtube.