Představte si, že města a obce v jednom regionu spojí síly, aby společně plánovaly, co je pro jejich obyvatele nejdůležitější a že na to mají k dispozici miliardy korun z evropských fondů. Přesně to se děje v Pražské metropolitní oblasti díky nástroji zvanému Integrované územní investice (ITI).
Díky ITI se daří lépe koordinovat projekty, které zlepšují život v regionu – ať už jde o dopravu, kulturu, školství nebo životní prostředí. Místo toho, aby každé město řešilo své problémy zvlášť, plánují společně a využívají evropské peníze efektivněji.
Evropská unie tento přístup podporuje jako klíčový nástroj pro udržitelný rozvoj měst. V Česku se ITI financují hlavně z
Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), který má pro období 2021—2027 vyčleněno
24,4 miliardy korun. Z toho bezmála
3,3 miliardy korun míří právě do Pražské metropolitní oblasti (PMO).
Co už se díky ITI podařilo
Nový dopravní terminál v Benešově: moderní brána do regionu i do Prahy
Video: Youtube
V Benešově vznikl moderní dopravní terminál za téměř 94,5 milionu Kč z fondů EU, který ročně obslouží přes milion cestujících. Nabízí
zastřešená nástupiště, bezbariérový přístup, informační systémy a
bezpečný podchod k vlakovému nádraží.

Dopravní terminál v Benešově
Rozšíření parkovacích kapacit v Jílovém u Prahy přináší vyšší komfort pro turisty i rezidenty
V Jílovém u Prahy bylo vybudováno nové parkoviště s
33 místy pro auta a 12 pro kola, digitálním informačním systémem a sadovými úpravami. Projekt za 8,6 milionu Kč zlepšil dostupnost centra a podpořil udržitelný turismus.

Nové parkoviště v Jílovém u Prahy
Cyklostezka spojila Kralupy nad Vltavou se Zákolany
Mezi Kralupy nad Vltavou a Zákolany vznikla cyklostezka o délce
2,8 km, která propojuje obce s vlakovými a autobusovými zastávkami, čímž podporuje
kombinovanou dopravu. IROP přispěl částkou 15 milionů Kč z fondů EU. Projekt reagoval na dlouhodobý problém chybějícího propojení cyklotras mezi Kralupy, Kladnem a Prahou, kdy cyklisté museli využívat nebezpečné silnice II. třídy nebo nezpevněné pěšiny, které nebyly vhodné pro cyklodopravu.

Cyklostezka Kralupy n./Vltavou - Zákolany
Jak ITI funguje
ITI není samostatný fond, ale způsob, jak chytře využít evropské peníze. Města a obce se spojují do aglomerací a metropolitních oblastí a společně plánují, co je pro jejich rozvoj klíčové. Podporují se projekty jako výstavba cyklostezek, ekologická doprava, modernizace škol nebo revitalizace veřejných prostor. V Česku máme 13 metropolitních oblastí a aglomerací.
Pražská metropolitní oblast se představuje
- Jádrové město: Praha
- Počet obcí: 491
- Počet obyvatel: 2,2 mil.
- Rozloha: 4 822 km²
- Podpořené projekty z IROP:
- 2014—2020: 121 projektů / 3,8 mld. Kč
- 2021—2027: alokace 3,3 mld. Kč
Pražská metropolitní oblast (PMO) patří mezi nejdynamičtěji rostoucí regiony v Česku. Jejím cílem je budovat moderní a udržitelnou infrastrukturu, která zvýší kvalitu života obyvatel i atraktivitu pro návštěvníky. Prioritou zůstává doprava – výstavba záchytných parkovišť P+R, zkvalitnění veřejné dopravy v Praze i jejím okolí a rozšiřování cyklostezek. Tato opatření mají zrychlit a zpříjemnit cestování všem, kteří v metropoli žijí i sem denně dojíždějí.
Kromě dopravy je prostřednictvím ITI investováno v území PMO i do obnovy náměstí, parků a dalších veřejných prostranství, čímž je vytvářeno příjemnější prostředí pro život i odpočinek. Podpora směřuje také na rekonstrukce památek a infrastrukturu kolem kulturních lokalit, aby se turistický ruch více rozprostřel mimo historické centrum Prahy.
V minulém období se podařilo proinvestovat 3,986 miliardy korun, tedy 97 % přidělené alokace. V aktuálním programovém období je pro PMO připravena podpora téměř za 12 miliard, z toho projekty za téměř 8 miliardy již byly vybrány a na podzim budou vyhlášeny nové výzvy k doplnění projektů. PMO tak potvrzuje svou ambici být moderním a atraktivním regionem, kde se dobře žije a kam se lidé rádi vracejí.
Více informací najdete na:
ITI Praha - MHMP.
Také si přečtěte si o dalších projektech ITI podpořených z IROP v sekci
novinek.